konkurs
jesteś tu: > matzoo.pl > klasa 3 > Podstawy ułamków

Temat: SKRACANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH

wyłącz reklamy

Wykonaj skracanie poniższych ułamków.

2 =
10


ANANAS ZA 10 POPRAWNYCH ODPOWIEDZI
0 0



DODAJ KOMENTARZ

matmag.pl

WASZE KOMENTARZE DO TEGO ZADANIA:

  • Filip Mateuszczyk 2017-01-28 13:20:48

    Nazywam się Filip. Mam 7 lat. Mat Zoo to bardzo fajna strona. Ja chodzę do 2 klasy, a w Mat Zoo do 4. Na razie doszedłem do dodawania liczb 4-o cyfrowych. Też spodobały mi się testy.
  • nata 2012-08-18 16:07:40

    ta stronka jest trochę nudna ale niektóre zadania są fajne.
  • Madzia123 2011-12-06 13:36:03

    Bardzo fajna strona, ale niektóre zadania są podchwytliwe
Skróć ułamki i dowiedz się czy dobrze to zrobiłeś. Naucz się skracać ułamki razem z nami.
Uczeń, który opanował dział Ułamki zwykłe:
a) interpretuje ułamek w prostych sytuacjach życiowych,
b) skraca i rozszerza ułamki,
c) zamienia liczby mieszane na ułamki zwykłe i odwrotnie,
d) sprowadza ułamki do wspólnego mianownika,
e) zaznacza ułamki na osi liczbowej,
f ) porównuje ułamki,
g) dodaje i odejmuje ułamki o jednakowych i różnych
mianownikach,
h) mnoży i dzieli ułamki przez liczby całkowite oraz przez ułamki,
i) oblicza wskazany ułamek danej liczby,
j) znajduje liczbę na podstawie danego jej ułamka,
ułamki zadania. k) stosuje ułamki w sytuacjach praktycznych.
podstawy ułamków, zasady skracania ułamków, sprawdź się, zadania online. ułamki zwykłe, ułamki dla początkujących, ułamki dla dzieci, sprawdź się, przetestuj swoją wiedzę
Skracanie ułamków oznacza zapisywanie ich przy pomocy najmniejszych liczb jak to tylko możliwe.

Zobaczmy przykład.
Dziesięć dwudziestych.

Czy można zapisać ten ułamek używając mniejszych liczb? Sprawdźmy.
10 podzielmy przez 10
i 20 podzielmy przez 10

Otrzymujemy jedną drugą!

Właśnie skróciliśmy ułamek, ponieważ aby skrócić ułamek należy podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

Zobaczmy inny przykład:
sześć dziewiątych.
Obie liczby: i szóstka i dziewiątka dzielą się przez trzy.
Dzielimy zatem licznik i mianownik przez trzy.

Otrzymujemy dwie trzecie.

Zapamiętaj. Wynikiem naszego skracania powinien być ułamek nieskracalny, to znaczy taki, którego nie można już skrócić.

Przećwiczmy to raz jeszcze.
Mamy ułamek cztery ósme.
Czwórka i ósemka dzielą się przez dwa.
Dzielimy licznik i mianownik przez dwa.

Otrzymujemy ułamek dwie czwarte.

Czy to już jest ułamek nieskracalny?
Nie! Możemy go jeszcze skrócić.
Jeszcze raz podzielmy nasz licznik i mianownik przez dwa.

To się równa jedna druga.

Świetnie! Teraz mamy już ułamek nieskracalny.