Projekt CERTYFIKAT PRZYJACIELA MATEMATYCZNEGO ZOO w roku szkolnym 2012/2013


dla kółka matematycznego
prowadzonego przez panią Marię Kowalską
przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Pokrzywicy

uczniów w kółku: 5opiekun kółka: Maria Kowalska

opis działalności kółka:

Kółko matematyczne prowadzone przez panią Marię Kowalską przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pokrzywicy

Prowadzę koło matematyczne, na które uczęszcza 5 uczniów z klas IV-VI: 3 z IV, 1 z V i 1 z VI tj. 12,5% społeczności szkolnej. W opinii większości matematyka jest trudna i nudna oraz oderwana od rzeczywistości. Złe nastawienie do matematyki nie zachęca uczniów do nauki tego przedmiotu. Starałam się przełamać ten sposób myślenia. Rozbieżność wiekowa i umiejętności matematyczne członków koła są duże, więc musiałam napisać program koła, który usatysfakcjonowałby każdego z uczniów. Dążyłam do tego, aby uczniowie chętnie podejmowali różne działania mające na celu zrozumienie, poznanie i polubienie matematyki, a tym samym zwiększenie ilości członków koła w przyszłym roku szkolnym.

Zajęcia prowadzone są metodą projektów i rozwijają kompetencje matematyczno-informatyczne. Wykorzystuję komputery i interfejsy wspierające obliczenia, analizy i badanie zależności podczas pracy. Stosuję gry matematyczne: domino, krzyżówka, sudoku, pus-y. Korzystam z serwisu zawierającego mnóstwo interaktywnych ćwiczeń z zakresu szkoły podstawowej czyli Matematycznego Zoo. Najbardziej odpowiada mi materiał podzielony na kategorie tematyczne prezentujące ważniejsze działy matematyczne, ze względu na treści związane z nową podstawą programową. Zadania do rozwiązania odnoszą się do 200 tematów, w nielimitowanej ilości przykładów. Preferuję tabliczkę mnożenia i dzielenia, działania pisemne na liczbach, działania na ułamkach dziesiętnych, zamianę jednostek na metry i kilogramy, działania na ułamkach zwykłych oraz rozwiązywanie równań jako wprowadzenie do nowych zagadnień i ćwiczenie sprawności w rachunkach.

Uczeń ma potrzeby w życiu, jak konieczność liczenia i mierzenia, opisywania i wyjaśniania zależności, z którymi ma do czynienia na co dzień. Biegłość rachunkowa ułatwia funkcjonowanie w codziennym życiu. Kształcenie umiejętności: analizowania, wyciągania wniosków, przewidywania, uogólniania, logicznego myślenia i wiele innych, które sprawiają im największą trudność.
Dlatego też realizowałam tematy w ramach koła, które zachęcają uczniów do nauki, do starań aby wiedzieć więcej i umieć.
Jednym z tematów było badanie produktów spożywczych pod względem zawartości wody, na przykładzie owoców i warzyw czyli ile procentowo jest wody w jabłkach i marchwi. Po zapoznaniu się z pojęciem procentu i wykonaniu ćwiczeń rachunkowych w zakresie procentów (zamiany % na ułamek dziesiętny, jaki to procent) oraz przypomnieniu przelicznika zamiany jednostek masy (zamiany na kilogramy) i rozwiązaniu przykładów zawartych w serwisie przystąpili do wykonania zadania.
- Przygotowanie produktów: jabłek, marchwi do obróbki
- Zważenie produktów przed i po obraniu
- Odwirowanie produktów w sokowirówce
- Zważenie produktów końcowych: soku i miazgi
- Degustacja
- Przedstawienie dokonanych pomiarów dot. jabłek i marchwi w tabeli, wykonanie obliczeń wag oraz wykresów kołowych za pomocą programu Excel
- Określanie ich procentowego udziału
-Wnioskowanie: Analiza wyników procentowych, ocena wydajności. Owoce: zawartość wody wynosi ok. 70%, Warzywa: zawierają najwięcej wody: marchew - 90% wody.
Uczniowie byli bardzo zadowoleni i dopytywali się o kolejne takie zajęcia.

 

< powrót