Projekt CERTYFIKAT PRZYJACIELA MATEMATYCZNEGO ZOO w roku szkolnym 2012/2013


dla kółka matematyczno-przyrodniczego
prowadzonego przez panią Bożenę Sawicką
przy Publicznej Szkole Podstawowej
w Uścianach

uczniów w kółku: 16opiekun kółka: Bożena Sawicka

opis działalności kółka:

Kółko matematyczno-przyrodnicze prowadzone przez panią Bożenę Sawicką przy Publicznej Szkole Podstawowej w Uścianach

Zajęcia odbywają się w dwóch grupach. Raz w tygodniu 1 godz. w klasach II - III i raz w tygodniu dla kl.IV. Poza tym w każdy poniedziałek prowadzę w klasach IV - VI lekcje metodą projektu - 2 godz. Zajęcia są bardzo atrakcyjne, uczniowie chętnie w nich uczestniczą ponieważ nie są prowadzone tradycyjnymi metodami. Robimy szereg doświadczeń, które wykonują sami uczniowie, uczą się formułować wnioski.

Podczas projektów często wychodzimy poza teren szkoły, ale też bardzo często wykorzystujemy komputery między innymi do wyszukiwania informacji na określony temat oraz tworzenia prezentacji itp. To już trzeci rok naszego uczestnictwa w pracy metodą projektu, ponieważ bierzemy razem z innymi szkołami (ponad 110) udział w projekcie "Z małej szkoły w wielki świat" i testujemy tę metodę na naszych uczniach. Bardzo dobrze sprawdza się ona w naszej szkole, ponieważ jest mała liczba uczniów, można połączyć uczniów rocznikami i mogą uczyć się od siebie nawzajem młodsi od starszych.
Uczniowie wykonują prace, które trudno byłoby wykonać na tradycyjnych lekcjach i tak np. produktem końcowym tegorocznych projektów było: przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów próby ewakuacji wszystkich uczniów i pracowników szkoły. Na innym projekcie wykonywaliśmy latawce. Na kolejnym przygotowaliśmy kartonowe urządzenia i zaprezentowaliśmy je dla młodszych uczniów. Obecnie badamy glebę. Produktem końcowym tego projektu będzie przygotowanie prezentacji organizmów glebowym i wykonanie wybranych z włóczki (dł. ponad 1 m).
Podczas tych wszystkich zajęć, które oparte są na podstawie programowej uczniowie wykonują szereg czynności z różnych przedmiotów - matematyki, przyrody, języka polskiego, techniki. Posługują się zdobytą wiedzą, ale też zdobywają nową niekoniecznie przekazywaną przez nauczyciela. Wykorzystują różne źródła informacji i angażują w swoją pracę rodziców, lokalnych mieszkańców. Uczą się współpracy, sami określają zasady pracy, piszą cele w języku ucznia i w ten sposób mogą rozwijać swoje zainteresowania. Uczniowie, którzy słabo radzą sobie na tradycyjnych lekcjach tutaj odkrywają swoje mocne strony i umacniają się w wierze, że nauka nie jest taka trudna.

 

< powrót