Projekt CERTYFIKAT PRZYJACIELA MATEMATYCZNEGO ZOO
w roku szkolnym 2015/2016


dla koła matematycznego "Matematyczni Detektywi"
prowadzonego przez panią Marię Kowalską
przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pokrzywnicy

uczniów w kółku: 18opiekun kółka: Maria Kowalska

Koło matematyczne "Matematyczni Detektywi" prowadzone przez panią Marię Kowalską przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pokrzywnicy

Opis działalności kółka

Prowadzę koła matematyczne, na które uczęszcza 18 uczniów: 10 z klasy V i 8 z VI.
Na spotkaniach "Matematyczni Detektywi" uczniowie rozwijają kreatywność, pomysłowość, dociekliwość, wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie. Tym zajęciom często towarzyszy komputer i tablica multimedialna. Uczniowie poznają otaczającą rzeczywistość poprzez eksperymenty. Rozwiązują zadania problemowe i formułują wnioski oparte na obserwacji.
W ramach koła realizowałam tematy, które zachęcają uczniów do nauki, do starań, aby wiedzieć więcej i umieć.
Uczniowie klasy VI sprawdzali swoje upodobanie do słodyczy. Czytali etykiety ulubionych produktów spożywczych. Najwięcej emocji dostarczyło przeliczanie zawartości cukru w produktach najczęściej podjadanych przez uczniów, tj. płatki, słodycze, napoje, na ilość kostek cukru w całym opakowaniu/ butelce oraz w jednej porcji.
Szóstoklasiści przygotowali wystawę ILE CUKRU ZJADAMY. Wyniki okazały się zaskakujące. Każdy pokarm i napój może być odpowiedni. Jednakże należy zachować równowagę w liczbie kalorii spożywanych i kalorii spalanych w trakcie codziennych zajęć.
Piątoklasiści realizowali zadania projektowe o chlebie. Obejrzeli film o powstawaniu chleba. Sprawnie wykorzystali przyrządy pomiarowe służące do wyznaczania masy produktów potrzebnych do wypieku za pomocą wagi elektronicznej. Ponadto poznali recepturę ciasta chlebowego i zmodyfikowali przepis poprzez zwiększenie ilości wszystkich składników o 1/6. Upiekli chleb, poznali poszczególne etapy wypieku chleba w maszynie do pieczenia (wyrabianie ciasta, leżakowanie w komorze, pieczenie w maszynie). Uczniowie angażowali się we wszystkie zadania. Rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wagi, obliczaniem pola powierzchni formy i objętości wypieku oraz wykonywaniem obliczeń wagowych przed i po upieczeniu.
Uczniowie koła poznali też różne zagadnienia związane z procentami. Dowiedzieli się co opisują i do czego im służą wartości procentowe, gdyż otaczający nas świat pełen jest wartości wyrażanych w procentach. Spożytkowali je do obliczeń podwyżek i obniżek cen towarów z podziałem na artykuły spożywcze, sportowe, szkolne.

Na zajęciach wykorzystuję zasoby internetowych portali edukacyjnych dla dzieci tj. Matematyczne Zoo, które są ciekawą inspiracją do wspólnego oswajania świata matematyki. W serwisie optuję za tabliczką mnożenia i dzielenia, działaniami na ułamkach dziesiętnych i zwykłych czy rozwiązywaniem równań jako form poznawania nowych zagadnień i ćwiczenia sprawności rachunkowej.
Uczniowie są bardzo zadowoleni z roli "Matematycznego Detektywa" w szkole i proponują własne pomysły. Będzie się jeszcze działo.

 

< powrót