DZIELENIE PISEMNE

Wykonaj dzielenie pisemne, wpisując w puste pola odpowiednie cyfry.

6 8 4 : 6
-
-
-

ANANAS ZA 2 POPRAWNE

0 0



KOMENTARZE

  • Calumex 2020-10-14

    spoko gra jak ktoś chce sobie powtórzyć matme :)
  • uliettk 2019-05-08

    Ta strona jest najlepsza dla osób które nie potrafią dzielenia pisemnego. Miałam wszystkie przykłady zrobione dobrze!!! Polecam :-)
  • Ola111 2017-12-02

    Ale jak rozwiązuje te zadania to umie ale najpierw pisze w zeszycie wtedy jest mi łatwiej a potem to przepisuje. Zrobiłam 8 przykładów 6 dobrych a 2 błędne!!!
  • Ola111 2017-12-02

    Ja chorowałam piątek do następnnej niedzieli i w poniedzialek -sroda uczyli sie dzielenia pisemniego i nie umie
  • Kuba Szabała 2017-02-06

    bardzo fajne. miałem 30 bez błędów i 0 z błędami. polecam każdemu kto się uczy! hejo!!!
  • Przemek 2016-08-05

    Wolę ćwiczyć na Matzoo niż grać!!!
  • amelka2006 2016-05-17

    jestem w 3 klasie i pani powiedziała, że chce nas przygotować do 4 klasy i ta strona jest the best!!!
  • Ola 2015-12-15

    Chodzę do 4 klasy przygotowuję się do kartkówki z dzielenia pisemnego. Dzięki tej stronie już wiem o co chodzi w dzieleniu pisemnym:) :D Polecam tę stronę.
  • masti 2015-01-29

    super naprawdę
  • iga 2014-12-12

    ja w ogóle nie rozumiem dzielenia pisemnego, a niedługo kartkówka
  • czytaj wszystkie komentarze

 

Zanim zaczniemy dzielić pisemnie musimy dokonać odpowiednich zapisów.
Piszemy dzielną, znak dzielenia i dzielnik. Nad dzielną rysujemy poziomą kreskę, zostawiając u góry nieco miejsca - tam powstanie wynik naszego dzielenia.

Teraz dzielimy kolejno liczby.
Uwaga: w przeciwieństwie do poprzednich działań pisemnych, dzielenie pisemne wykonujemy od lewej.



Jeden dzieli się na trzy? Nie.
W takiej sytuacji do wykonania naszego pierwszego wewnętrznego dzielenia bierzemy dwie cyfry dzielnej tworzące liczbę szesnaście.

Szesnaście dzieli się na trzy? Tak, ale wyjdzie z resztą. To się robi tak:
Ile wyjdzie pełnych trójek w szesnastu?
Pięć pełnych trójek. Więc piątkę możemy zapisać nad szóstką.


I teraz ważna rzecz. To, co nam póki co wyszło, czyli pięć mnożymy przez dzielnik, czyli trzy.
Wychodzi piętnaście i to piszemy pod szesnastką.
Na tych dwóch liczbach 16 i 15 wykonamy odejmowanie pisemne. Rysujemy kreskę i piszemy znak minus

Szesnaście odjąć piętnaście.
Da to jeden.
Tutaj właśnie podziała się reszta z dzielenia szesnaście na trzy.

Uwaga. Ta jedynka musi być równo w rządku pod piątką, szóstką i drugą piątką.

W dzieleniu pisemnym porządek to bardzo ważna rzecz. Wszystko trzeba zapisywać równo.


Do tej jedynki z odejmowania dopisujemy kolejną liczbę z dzielnej, do której jeszcze nie doszliśmy. Została tylko dwójka. I tą dwójkę trzeba przepisać.
Razem, utworzą dwanaście.
I teraz trzeba podzielić ta dwunastkę przez trzy.
Da to cztery.

Czwórka idzie na miejsce jedności w wyniku.



Wykonujemy mnożenie 4*3=12
Piszemy 12 pod 12 i wykonujemy odejmowanie pisemne.

Otrzymujemy zero.

W ten sposób zakończyliśmy dzielenie pisemne, gdyż przeszliśmy przez wszystkie dzielniki dzielnej.






Otrzymaliśmy wynik 54

A na samym dole zero.

Oznacza to, że 162 podzielić na 3 wynosi 54 i 0 reszty.


Na koniec zapamiętaj jedną ważną rzecz. Jeżeli tutaj na dole zamiast zera na końcu wyszłaby jakaś inna liczba, to byłaby to reszta z dzielenia.


Dzielenie pisemne to już nie są żarty, wymaga bardzo dokładnego wykonywania obliczeń, widzisz że jest ich tu sporo. Trzeba też pamiętać o dokładnym zapisywaniu poszczególnych liczb, gdyż nierówny zapis może zmienić Twój wynik.

Jeśli nie czujesz się pewnie w temacie, obejrzyj ten film ponownie i spróbuj wykonać pokazane tutaj dzielenie samodzielnie na kartce.

Potem zapraszamy oczywiście do zmierzenia się z przygotowanymi dla Ciebie zadaniami online. Powodzenia!


Zadania online - 1000 przykładów do samodzielnego rozwiązywania. Nauka przez internet matematyki.
matematyka online zadania. liczby ujemne, liczby całkowite, wynik ujemny Liczby całkowite:
liczby całkowite ujemne; liczby całkowite na
osi liczbowej; porównywanie liczb całkowitych;
działania na liczbach całkowitych; rozwiązywanie
zadań tekstowych prowadzących do obliczeń na
liczbach całkowitych.