Metoda 3
Jest to metoda wymagająca „bazgrania” po diagramie. Polega ona na stawianiu w odpowiednim miejscu kratki kropek-podpowiedzi. Kropki stawia się tak, by jasno określić cyfrę – patrz Diagram 5.
Metoda druga polega na wpisywaniu małych cyfr w kratkę tak, jak pokazuje Diagram 5 z prawej strony.
Diagram 5
Diagram 6 – rozwiązując Sudoku, często spotykamy się z sytuacją, kiedy w kwadracie 3 × 3 dana cyfra może znaleźć się dokładnie w dwóch miejscach. Zaznaczamy wtedy oba te miejsca kropką, postawioną w odpowiednim punkcie kratki.
Diagram 7 i 8 – kiedy później, w trakcie rozwiązywania, jedno z tych miejsc zostanie zapełnione jakąś cyfrą inną niż wskazuje kropka, to w drugie miejsce można automatycznie wpisać cyfrę wskazaną przez kropkę.
Odmiany
Istnieją również inne odmiany Sudoku:
Sudoku samurai składa się z pięciu kwadratów połączonych ze sobą w kształcie litery X.
W Sudoku diagonalnym cyfry nie mogą się powtarzać również po przekątnych kwadratu.
Sudoku trójwymiarowe, w kształcie kostki sześciennej o wymiarach 9 × 9 × 9.
Killer Sudoku – początkowa plansza nie ma żadnych wpisanych cyfr, ale zamiast tego ma zaznaczone obszary obejmujące od 2 do 7 pól, dla których podana jest suma zawartych w nich cyfr.
W Sudoku magnetycznym niedozwolone jest stykanie się takich samych cyfr w rogach kwadratów.
Sudoku na większej planszy, z większą liczbą symboli (np. plansza 12 × 12 podzielona na prostokąty 3 × 4 i 12 różnych symboli do rozmieszczenia, plansza 16 × 16 podzielona na 16 kwadratów po 16 liczb do rozmieszczenia).
Sudoku nieregularne, zamiast 9-polowych kwadratów występują tu 9-polowe figury o nieregularnych kształtach.
DODAJ KOMENTARZ
KOMENTARZE
Elżbieta:2015-05-16 22:17:47
Jedno z najłatwiejszych sudoku jakie rozwiązywałam, a poziom niby diabelsko trudny ;)
belmondo:2013-09-17 11:45:02
rzeczywiście trudne, ale udało się!