Matematyczny Czerwiec


1 czerwca - Dzień Dziecka

1 czerwca - Dzień Dziecka

Scenariusz lekcji:
Trzy kroki do zabawy!

klasy IV-V

 

KROK 1.

Kwadrat to czworokąt, którego wszystkie kąty wewnętrzne są proste i wszystkie boki mają tę samą długość. 

Narysuj kwadrat o boku długości 9 cm, na kolorowo zaznacz kąty proste.

Podczas rysowania figury dbaj o zachowanie kątów prostych! W tym celu możesz użyć ekierki.

 

Oblicz pole powierzchni i obwód tego kwadratu. 

 

KROK 2.

Gdy sześć jednakowych kwadratów ułożymy w określony sposób i połączymy je otrzymamy siatkę sześcianu. Gdy taką siatkę narysujemy na przykład na papierze, wytniemy i złożymy otrzymamy sześcian.

 

Sześcian to bryła. Jego wszystkie krawędzie mają tę samą długość. Sześcian ma sześć ścian, są one jednakowymi kwadratami, sąsiednie ściany są do siebie prostopadłe (czyli ułożone są względem siebie pod kątem prostym).

 

Uzupełnij zdanie dotyczące budowy sześcianu wpisując odpowiednią liczbę:

Sześcian ma ….. jednakowych, kwadratowych ścian, ….. krawędzi o jednakowej długości oraz ….. wierzchołków.

 

KROK 3.

 

rys

Na rysunku przedstawiona jest siatka pewnego sześcianu narysowana w skali 1 : 20. Jakie jest pole powierzchni narysowanego sześcianu, jeśli wiadomo, że długość jednej krawędzi to 2 cm? 

 

A jakie jest rzeczywiste pole powierzchni sześcianu? 

 

rys

 

Teraz idźcie na szkolne boisko, narysujcie kredą na odpowiedniej powierzchni siatkę sześcianu o krawędzi 40 cm i grajcie w klasy! Dla utrudnienia możecie dodać koło podzielone na połowy (rysunek).

 

 

 

 

powrót