Matematyczny Czerwiec


4 czerwca - Dzień Demokracji

4 czerwca - Dzień Demokracji

Scenariusz lekcji:
Remont generalny

klasa VI

 

Klasie szóstej przydzielono nową salę. To ogromna radość! Zwłaszcza, że okazało się, że uczniowie mogą decydować w niektórych sprawach związanych z planowanym remontem tej sali oraz jej wystrojem. Dzięki swoim wyborom i decyzjom będą mogli się poczuć w tej sali komfortowo, dobrze i wygodnie. Tym samym będą ponosić odpowiedzialność za wygląd i funkcjonalność sali.


ZADANIE 1.

W klasie szóstej jest 20 uczniów. Najpierw przeprowadzono głosowanie w sprawie koloru ścian. Wyniki zebrano w tabeli. Wiadomo, że na kolory kremowy i żółty razem głosowało 6 osób, przy czym na kremowy głosowało 2 razy więcej osób niż na żółty. Uzupełnij tabelę a na jej podstawie podpisz kolorami odpowiednie słupki diagramu.

 

niebieski

zielony

fioletowy

kremowy

żółty

5

8

1



 

rys

 


ZADANIE 2.

Uczniowie mieli również zdecydować w sprawie tego, jakie ławki będą zakupione do sali. Oto propozycje: podwójne ławki z prostokątnym blatem, pojedyncze ławki z kwadratowym blatem oraz okrągłe stoliki dla sześciu osób. Na pierwszą opcję zagłosowało 6 osób, na drugą 1/5 wszystkich głosujących, 40% na stoliki okrągłe. Pozostałe głosy były nieważne. Na podstawie tych informacji odpowiedź na pytania:

a) Ile procent uczniów zagłosowało na podwójne ławki z prostokątnym blatem?

b) O ile osób więcej zagłosowało na opcję pierwszą niż na drugą?

c) Do sali zakupiono stoliki, które otrzymały najwięcej głosów. Jakie to były stoliki?

e) Jaki procent wszystkich głosów stanowiły głosy nieważne?



ZADANIE 3.

Wychowawczyni klasy zaproponowała żeby wybrać osobę, która będzie koordynowała postęp prac remontowych w klasie. Zgłoszono trzy kandydatury spośród uczniów klasy. Zwyciężyła Ala, która zdobyła 11 głosów, drugi wynik uzyskała Ewa, Karol uzyskał 20% głosów.  Na podstawie tych informacji uzupełnij diagram kołowy przedstawiający wyniki głosowania wpisując w odpowiedni wycinek koła imię, liczbę głosów oraz procent zdobytych głosów.

 

rys


ZADANIE 4.

Na podstawie informacji z zadania 3 oceń prawdziwość zdań wpisując P, jeśli zdanie jest prawdziwe i F, jeśli jest fałszywe.

 

Ala otrzymała ponad połowę wszystkich głosów.


Karol otrzymał 1/3 głosów.


Głosy oddane na dziewczęta razem stanowiły 0,8 wszystkich głosów.


Głosy oddane na Karola stanowiły 90% liczby głosów oddanych na Ewę.


Ewa zdobyła 2 razy mniej głosów niż Ala. 


 

 

powrót